کانیه وست که با نام Ye نیز شناخته می شود، خواننده رپ، تهیه کننده موسیقی و طراح مد آمریکایی است. او به طور گسترده ای به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین نوازندگان هیپ هاپ در تمام دوران و همچنین یکی از بهترین نوازندگان نسل خود شناخته می شود. وست که در آتلانتا متولد شد و در شیکاگو بزرگ شد، در اوایل دهه 2000 به عنوان تهیه کننده Roc-A-Fella Records به شهرت رسید و تک آهنگ هایی را برای هنرمندان مختلف تولید کرد و در سبک نمونه برداری "روح سنجاب" پیشگام شد. او اولین آلبوم استودیویی خود را با نام The College Dropout (2004) منتشر کرد که به موفقیت تجاری و انتقادی دست یافت تا به عنوان یک خواننده رپ حرفه ای انفرادی را دنبال کند. بعداً در همان سال، وست شرکت ضبط موسیقی GOOD Music خود را تأسیس کرد.
 
در آلبوم‌های Late Registration (2005)، Graduation (2007) و 808s & Heartbreak (2008)، وست با تنظیم‌های ارکستری، سینت سایزرها و آهنگ‌سازی خودکار (2008) آزمایش کرد. پنجمین آلبوم او، My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010) و آلبوم ششم، Yeezus (2013)، هر دو از نظر انتقادی و تجاری موفق بودند و به ترتیب از ماکسیمالیسم و مینیمالیسم الهام گرفتند.
 
وست پالت موسیقی خود را با The Life of Pablo (2016) و Ye (2018) گسترش داد و موسیقی مسیحی و انجیلی را با Jesus Is King (2019) بررسی کرد. دوندا (2021)، دهمین آلبوم موردانتظار او، پس از یک سری تأخیر برای ادامه موفقیت تجاری اما با استقبال متفاوت منتقدان منتشر شد. چند ماه بعد، او دنباله آن، Donda 2 (2022) را منحصراً از طریق سرویس بلندگوی صوتی خود منتشر کرد.
 
دیسکوگرافی وست همچنین شامل آلبوم های مشترک کامل Watch the Throne (2011) با جی زی و Kids See Ghosts (2018) با Kid Cudi است.
 
نظرات صریح وست و زندگی خارج از موسیقی پوشش رسانه ای گسترده ای دریافت کرده است. او به دلیل رفتارش در رسانه‌های اجتماعی، در نمایش‌های جوایز، و در مکان‌های عمومی، و همچنین نظراتش در مورد موسیقی و صنایع مد، سیاست ایالات متحده، نژاد و برده‌داری، منبع مناقشه‌های فراوانی بوده است. ایمان مسیحی او، ازدواج بیگانه با کیم کارداشیان و سلامت روانی او همگی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. او به عنوان یک طراح مد، در زمینه پوشاک و کفش با نایک، لویی ویتون، گپ و A.P.C همکاری داشته است و همکاری Yeezy با آدیداس را رهبری می کند. او همچنین موسس و مدیر عامل شرکت محتوای خلاق دوندا است. در سال 2020، وست یک کمپین ریاست جمهوری مستقل ناموفق را اجرا کرد، که در درجه اول از یک اخلاق ثابت زندگی حمایت می کرد.
 
وست، یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی جهان با بیش از 160 میلیون قطعه فروش، برنده 24 جایزه گرمی، دهمین جایزه مشترک از همه دوران‌ها و مشترک‌ترین جوایز گرمی در بین رپرها، همراه با جی زی شده است. از دیگر افتخارات او می توان به جایزه دستاورد هنرمند بیلبورد، سه جایزه مشترک بریت برای بهترین هنرمند انفرادی مرد بین المللی و جایزه پیشتاز ویدیویی مایکل جکسون اشاره کرد.
شش آلبوم وست در فهرست 500 آلبوم برتر تمام دوران توسط رولینگ استون در سال 2020 قرار گرفت و مجله همچنین او را به عنوان یکی از 100 ترانه سرای برتر تمام دوران معرفی کرد. او دارای رکورد مشترک (با باب دیلن) برای بیشترین آلبوم (4) است که در نظرسنجی سالانه منتقدان Pazz & Jop در صدر قرار گرفته اند، و او پنجمین حضور در بیلبورد Hot 100 (133 اثر) است. در سال های 2005 و 2015، مجله تایم او را به عنوان یکی از 100 فرد تأثیرگذار جهان معرفی کرد. فوربس ثروت خالص او را تا سال 2022 به 2 میلیارد دلار تخمین می زند که او را به ثروتمندترین موسیقیدان جهان تبدیل می کند.
 

اوایل زندگی

 

وست در یک خانواده متوسط بزرگ شد و پس از بزرگ شدن در شیکاگو در مدرسه Polaris برای آموزش فردی در اوک لان، ایلینویز تحصیل کرد. وست در سن 10 سالگی به همراه مادرش به نانجینگ چین نقل مکان کرد، جایی که او یک محقق فولبرایت در دانشگاه نانجینگ تدریس می کرد. وست تنها خارجی در کلاس خود بود، به گفته مادرش، اما او به خوبی در کلاس خود قرار گرفت و به سرعت زبان را فرا گرفت، اگرچه از آن زمان بیشتر آن را فراموش کرده است. وقتی از وست در مورد نمرات دبیرستانش سوال شد، گفت: "من A و B را گرفتم.
" کانیه وست علاقه اولیه خود را به هنر نشان داد و در پنج سالگی با شعر شروع شد. مادرش به یاد می آورد که اولین بار زمانی که وست در کلاس سوم بود متوجه علاقه وست به طراحی و موسیقی شد. وست رپ را از کلاس سوم شروع کرد و از کلاس هفتم شروع به نوشتن موسیقی کرد و در نهایت آن را به هنرمندان دیگر فروخت.
وست در سیزده سالگی یک آهنگ رپ به نام «تخم مرغ سبز و ژامبون» (عنوان پرفروش‌ترین کتاب کودکان دکتر سوس) نوشت و مادرش را متقاعد کرد که برای وقت استودیو هزینه کند.